Kaninernas  Land

Alla inlägg under juni 2010

Av Malin - 30 juni 2010 10:30

Hej alla läsare!

Nu är det morgon och jag vet inte vad jag ska göra!

Men jag har kommit på en sak som jag kan skriva om, jag ska ge er lite tips om vart du kan hitta burar och vilka som är bra, Men det gör jag på nästa inlägg.


Igår hadde jag jätte kul för Hampus var ju här och jag köpte hund ben till honom sen gick vi på promenad och efter det åkte jag och Angelica och badade och det var ganska kallt men sen blev det varmt, Det var 20,6 grader!

Sen åkte jag Fredrik och Hampus till farmor för vi skulle lämna honom där  

Jag saknar honom redan...


Men iallafall i nästa inlägg skriver jag och tipsar om kanin burar!


// Malin

Av Malin - 29 juni 2010 19:44

Hej! Hoppas ni alla har hafft en undebar dag!

Det har iallafall jag hafft idag har Hampus vart här (en jätte söt hund). Han är en pappilion och han e jätte söt och idag har jag köpt hundben till honom men han är inte här längre för nu är han hoss farmor! Det är farmor som äger Hampus men jag brukar få ha honom här hoss oss  ibland!  


Idag har jag tänkt att ta upp lite vanliga frågor om kaninen:


Ska man gå ut med kaninen varje dag?

 

Svar: Ja ,helst ska man alltid gå ut med den varje dag men det räcker med varannan dag. Men att gå ut med den varje dag kan vara bra för det är bra för kaninen att få mycket lufft.

Det finns även som kallade "kanindagis" som man kan lämna sina kaniner, vissa arken zoo butiker har det. Man kan ju också hyra sin kanin till en 4h gård när man är på semester.. Jag har hört vissa som gör det faktisk!

 

 

 

Vad ska man göra med kaninen när man åker på semester?

 

Svar:Själv så tycker jag faktiskt att man ska låta någon kompis eller någon i släkten ta hand om den, bara så att du vet att personen är ganska kunnig om kaniner. Ge personen en lapp om vad kaninen behöver och vad som man ska ge för mat och sådant. Sen finns det ju även

 

Min kanin vill inte äta, vad kan den orsaken vara?

 

svar: Hejsan om din kanin inte vill äta kan orsaken vara att Den har problem med magtarmssystemet eller att den har problem med tänderna.

Vilken orsak det än må vara måste man uppsöka veterinär akut när en kanin slutar äta. Är kaninen dessutom slö är det extra allvarligt och brådskande. Man måste få igång magen till att börja med sen får man leta efter eventuella bakomliggande orsaker. Det kan krävas intensiv behandling med dropp, mag-tarmmotorikstimulerande preparat, smärtstillande behandling och stödmatning för att få igång systemet. Om kaninen skulle ha lunginflammation eller tecken på annan infektion, måste man självfallet behandla med antibiotika parallellt.

 

Lycka till och hoppas ni har fått hjälp av svaren ni får gjärna ställa fler frågor om inte eran fråga kom med!

 

// Malin





Av Malin - 28 juni 2010 10:14

Hej allihopa jag hoppas ni har hafft en undebar midsommar! det har  iallafall jag hafft. Vi hade en hemlig gäst på midsommar(vi firade på landet) Och den hemliga gästen var hampus!  Hampus är min farmors hund och han är en papillon.


Men nu ska jag iallafall skriva lite om hur du kan göra ett eget kanin hinder!


Att göra kanin hinder är superlätt!

Man kan antingen göra hindret hemma eler så kan man göra det på träslöjden i skolan!

 

Du behöver:

2 Brädor,  40-60 cm långa

Trä-färger

3 stavpinnar, ca 5 mm tjocka

2 brädor, ca 10 cm långa och ca 3 cm breda

 

Redskap du behöver:

såg

spikar

Hammare

penslar

Hobby såg

 

 

gör så här:

 

1) Börja med att såga 2 plankor så dem blir 50 cm långa. ta sedan två andra plankor som är lite mindre och säga de till 10 cm långa( de mindre plankorna ska vara som stöd till de större ).

 

2) Spika fasst de längre plankorna på de kortare.

 

3) Sedan kan du göra tre hål i sido plakorna där du sedan kan sätta i stavpinnarna.

 

4) Nu kan du såga stavpinnarna så det blir ca 25 cm långa allihoppa.Tips, Andvänd hobbysåg.

 

5) nu kan du måla alla saker som du vill ha dem.

 

6) Nu är det klart! Det är bara att sätta igång och hoppa med din kanin!

 

Lycka till!

 

Av Malin - 25 juni 2010 10:02

Hejsan allihoppa!

Idag kommer jag tyvär inte hinna om att skriva om kanin hindret så jag  får göra det nån annan dag.

 

 

// Malin!

Av Malin - 24 juni 2010 19:22

Hej alla läsare  

Imorgon kommer jag inte blogga så mycket men någonting ska jag väll skriva om.

Jag vet jag ska skriva om hur du kan göra ditt eget kanin-hopp-hinder!


Just ja jag har ju glömt om vad jag har gjort idag.

Först vaknade jag..såklart jag gjorde  

Sen åt jag frukost, och efter det gick jag och angelica ut och spelade basket, det var kul! Sen cyklade jag hem till pappa och det första jag såg var.. Fredrik som fortfarande sov! (fredrik är min storebror) ASSÅ KLOCKAN VAR LIKSOM TVÅÅÅÅÅÅ! men ajja han gick iallafall upp! sen ville han köpa pizza och sen gick vi hem och sen så satt vi oss vid datan och då hittade jag mina mus-högtalare.. asså det är högtalare som ser ut som möss  

Och vi lyssnar fortfarande på musik. just nu lyssnar vi på Safura!

Och så har jag förståss bloggat också..

Snart kommer mamma men nu orkar jag inte skriva så mycket mer....

 

Hej då    // Kaninpolaren Malin   

Av Malin - 24 juni 2010 18:58

Hej! har du alltid velat veta några bra djursjukhus?

Du kanske inte har vågat gå till något för du vet inte om det är bra?

 Jag ska ge dig tips på bra djursjukhus som jag själv besökt!

 

Det bästa är  Västerort djursjukhus det finns i

 

Spånga (brevid lidl)

Jag har själv vart där med min kanin och de är super bra om något händer med djuret så gör dem så mycket det kan för att göra så att den mår bra igen. Man kan även köpa medeciner till sitt djur och mat och leksaker!

 

 

 

Hej då alla kanin polare !

jag hoppas att ni verkligen gillade mina inlägg och kommer att andvända mina tips!

 

//Kaninälskaren---->Malin  

 

Av Malin - 24 juni 2010 18:26

Nu ska du få veta mer om pälsvård:

 

 

Först ska jag tipsa om vilka borstar som är bra och sånt .

 

  

 Det här är 3 borstar från karda deluxe

Märke : Kennel

De kostar 30 kr st på bromma zoo

 

 

 

Du kan borsta din kanin lite när som helst men du ska helst göra det en gång om tag så att du ser till att den inte får några knutar i pälsen.

Att borsta en kanin är super lätt!

Det är bara att dra borsten längst pälsen och kom i håg att inte borsta åt fel håll för då kan det göra ont i kaninens hy.

Om du har några frågor så är det bara att fråga på!

Av Malin - 24 juni 2010 17:50

Nu ska du få lära dig lite mer om hur du ska klippa klorna på din kanin.

 

Först ska jag börja med att tipsa om vad du ska köpa för klosaxar.

 

Först kan vi börja med den här klosaxen från bromma zoo

Märke: Vivog

Den kostar 80 kr.

Klosax Vivog

 

Sen kan det också vara bra att ha en klo fil som gör att korna inte blir så vassa efter du har klippt klorna

Märke: Vivog

Den kostar 60 kr på bromma zoo

Klofil Vivog

 

 

Börja med att  hålla kaninen i famnen och ta sedan upp en tass, sedan klipper du... klipp inte för nära tassen för då kan kaninen börja blöda lite på tassen.

Om din kanin börjar sprattla när du ska klippa så kan du hämta en morot eller någon grönsak som den kan äta samtidigt som du klipper. Och försök att inte visa saxen när du börjar för då kanske kaninen kan bli rädd.

 

Sen när du har klippt alla klor så tycker jag att du ska ge den en liten belöning kanske lite godis!

 

Om du inte kan klippa klorna själv eller om ingen i familjen häller kan så kan du åka till ett djursjukhus för på vissa djursjukhus så brukar de kunna klippa klorna åt er.

Sen brukar vissa djur affärer också kunna det som t.e.x arken zoo.

 

Personligen tycker jag att man ska klippa klorna minst en gång i månaden för det är bättre för kaninen.

 

 

Presentation


Hej jag är en tjej och jag älskar kaniner på den här bloggen kommer du få mycket info om din kanin & du får gärna ställa frågor!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad brukar du ge för foder till din kanin?
 Foder oxbow
 foder prestige
 Pretty Pets
 Vitakraft
 VL complete
 Övrigt

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<<
Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards